Home > Theology > Pat Robertson är bara en osmidig, optimistisk gammal man

Pat Robertson är bara en osmidig, optimistisk gammal man

Det är roligt med bloggkollsfunktionen på Dagen.se – Att se hur folk rent av snubblar över varandra i att vara politiskt korrekta och säga hur fel Pat Robertson har. Och visst gjorde han ett ganska osmidigt uttalande, för att vara TV i alla fall. Det intressanta är ju dock de falska slutledningarna som görs av alla. Pat Robertson är väl som känt inte kanske den mest smidige, och jag skulle knappast ställa mig bakom hans uttalanden i övrigt, men jag försöker ta det uttalandet för sig.

Om man lyssnar på vad Pat faktiskt sade, så kan man se det på flera sätt. Mitt första intryck (från det första klippet, samt slutet av det andra), är att killen är en riktig optimist. Jag tror knappast att hans tanke var att säga att folk skall muntra upp sig, utan snarare (på en kanske rätt osmidigt sätt) tala in någon sorts hopp i situationen.

Jag skulle vilja hävda att källkritiken i hans påstående att haitianerna skulle ha gjort någon sorts pakt med Satan tidigare i historien är inte så viktig för poängen han verkar göra. Problemet han belyser tycker jag främst är att pakter med onda andar är vardagsmat för en stor del av det haitianska folket, i deras folkreligion Voodoo. Grejen är ju att det inte nödvändigtvis behöver vara Gud som skickar plåga – tydligen har ingen reflekterar över tanken att det kanske kommer från annat håll!

Jag tror att Pat Robertsons poäng egentligen var att haitianerna inte bara är i behov av materiellt och fysiskt stöd, men även frälsning från voodoo, magi och religionsblandning! Glöm inte bort att killen faktiskt säger detta för att UPPMUNTRA folk att stödja dem!

Nu kanske ni undrar varför jag skrev om det här? Normalt blir jag bara trött av uttalanden av folk i stil med Pat Robertson, och televangelister är väl knappast mina största idoler… Men grejen är den att jag blir provocerad att ta motsatt åsikt så fort alla, ateister som kristna som USA:s regering, hoppar på PK-tåget för att fördöma allting som kan uppfattas som kontroversiellt, utan att ens tänka efter vad det underliggande budskapet är…

Jag tror att det bara rör sig om en optimistisk, aningen förvirrad gammal konservativ evangelikal gubbe som försökte lysa upp situationen för hans tittare och öka stödet, vilka nog till stor del delar hans uppfattning kring Guds dom i tiden. Det var nog inte främst ett försök att ytterligare skuldbelägga haitianerna (som jag väljer att tolka det), utan snarare ett försök att ge nöd för människornas frälsning…

PS. Angående Haiti är det naturligtvis fruktansvärt vilket lidande som finns där, och jag uppmuntrar alla att göra det de kan för att hjälpa folket! Se även här: http://blog.ihop.org/general/haiti-relief-effort/

  1. January 19, 2010 at 19:27

    Det här med PK är ett bedrägligt begrepp. Jag skulle säga att bland de extremkonsevativa kretsar Pat rör sig i är det PK att säga som han gör. Väldigt många kristna, även i Sverige, försvarar hans uttalande.

    • January 19, 2010 at 19:51

      Det kan stämma, men vad jag menar med det här är att man helt enkelt följer den allmänna opinionen i det forum man rör sig i. Dessutom är det alltid enklare att helt förkasta än att nyansera ett uttalandet och varken förkasta eller upphöja…

      Jag skulle exempelvis själv be om källan till påståendet, men sedan hålla med om att jag tror att det garanterat finns demonisk verksamhet som effekt av den ockultism och andetillbedjan som skett i så hög grad i landet… Däremot kan jag inte bedöma huruvida jordbävningar kommer på grund av detta, men jag tror ju definitivt inte att vodou har hjälpt folket mot det hela…

  2. January 20, 2010 at 16:35

    Det är förviso sant att många kristna börjat värja sig emot tanken att Gud straffar. Men det har vi Biblisk grund på att Han gör, gjorde Han inte det vore det onda gott och synden dygd. Men det jag värjer mig emot är tanken att haitierna skulle vara ondare och syndigare än oss andra. Det tror jag du håller med mig om.

    • January 20, 2010 at 17:27

      Till naturen tror jag inte det, nej. Och de är likafullt människor. Jag tycker att det på ett sätt är poänglöst att tala om människor som ondare än andra – meningen att peka ut eventuella djävulspakter är ju att avslöja mörkret där det finns, så att det inte kan ansätta människor längre!

  3. March 24, 2010 at 17:53

    Jag har en vän eller två, som uppmuntrade Haiti att “outlaw voodoo”, hvilket jag också sjelf gör.

    Får jag gissa att Peter äfven gillar Åke Green?

    • March 31, 2010 at 01:37

      Jag förstod inte riktigt den första meningen här. Du uppmuntrade också Haiti att bannlysa Voodoo?

      Nej, jag “gillar” varken Åke Green eller Pat Robertson. Jag blir bara irriterad när människor påstår att människor har sagt saker de inte har, och utmålar dem som grymma/onda/kärlekslösa när det snarare handlar om dåligt omdöme.

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

