Home > Svenska, Theology > Tillintetgör Djävulens gärningar!

Tillintetgör Djävulens gärningar!

Jag har ägnat det senaste halvåret att tänka på försoningen, de senaste kanske 8 veckorna att läsa intensivt om det, och i princip… Förra vecka till att skriva en B-uppsats om det. Här kommer min uppsats om Gregory Boyds klassiska försoningslära!

  1. Stefan Albrektsson
    June 2, 2011 at 11:52

    Wow, Peter!

    Jag har precis läst din uppsats. Den är lysande tycker jag. Du skriver väldigt klart och stringent och verkar göra en bra sammanfattning av Boyds tankar (man önskar ju alltid att du fick breda ut dig ännu mer med personliga reflektioner och ställningstaganden – men sådant är livet i den akademiska världen och dess krav). Jag hoppas verkligen att du fick “bra betyg” på denna uppsats!
    Jag har ännu inte läst herr Boyd själv (men hört några enstaka predikningar och debatter med honom – gillar det… och vi verkar ha en likartad syn på en del grejor märker jag… jag får ansöka hos min älskade fru om att eventuellt köpa lite mer böcker). Det är fantastiskt roligt att du valde ett så laddat ämne. Jag har under vintern skrivit en egen bok (för tillfället klockar den in på 281 sidor…) om just det som du tar upp i din uppsats, men jag utgår primärt från Treenigheten och hela Jesu Kristi inkarnation (hela Jesu liv och verk – korsdöd, begravning, uppståndelse och upphöjelse till Faderns högra sida)som utgångspunkt och bas för att tolka alla teologiska spörsmål som tex. försoningsläror, synd, församlingssyn, osv. Dette försöker jag visa med rikliga hänvisningar till Bibeln och finner dessutom mycket stöd från teologer från de första tre århundradena (typ Irenaeus, Athanasius, Gregorius av Nyssa, Gregorius av Nazianzos och andra gubbar).
    Är du intresserad av att läsa den kan du bara skicka ett mail till mig så skickar jag den som PDF…

    Ännu en gång: Lysande uppsats Peter!

    I Kristus av nåd till frihet,
    Stefan A

    • June 2, 2011 at 11:58

      Härligt att höra dig säga det, Stefan!
      Ja, som jag skriver i uppsatsen var det inte helt enkelt att skriva och tänka om det jag skriver om. Nästa steg är kanske att skriva lite om soteriologi 🙂

      Jag läser dessutom gärna din bok 🙂
      Maila mig gärna på hrugnir AT gmail PUNKT com!

      • Stefan Albrektsson
        June 2, 2011 at 13:20

        Ha, ha, ha … jag såg precis att min avatar är en blå liten djävul … nice… hoppas att det inte är något slags profetiskt tilltal eller en act-of-god…

        Jag har en hel del litteratur angående detta – och jag skriver en del om soteriologi i boken… En av de bästa i mitt tycke på detta område är T.F. Torrance (inte helt lättläst, men väl värd besväret… Jag har tex. en bok skriven av en annan gubbe som heter “How to read TF Torrance” och hans elever, som måste läsa den boken, vill ha en “How to read How to read TF Torrance”! Sött!)

        Jag mailar pdf’n nu och skriver vidare i det mailet!!

        Blessings!!

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

